GLUTAMAN SODNÝ A MIGRÉNA

Glutaman sodný (E621) je druh koncentrovanej chemikálie, ktorá sa pridáva do jedál, aby sa zvýraznila ich chuť. Nejde o kyselinu glutamovú, patriacu k aminokyselinám, ktoré si telo vie samo vytvoriť. Glutaman sodný sa z tejto aminokyseliny priemyselne vyrába účinkom chemickej žieraviny – hydroxidu sodného. E621 môže spôsobiť mnoho nepriaznivých reakcií, ako napríklad kožné vyrážky, svrbenie, žihľavku, zdvíhanie žalúdka, zvracanie, migrény, astmu, srdcová arytmia, depresie a dokonca záchvaty (http://www.msgtruth.org/migraine.htm).

Od tej doby, čo si glutaman sodný získal neslávnu reputáciu tým, že spôsobuje migrény, potravinársky priemysel mu dal veľa nových, nevinne znejúcich pomenovaní, ako napríklad autolyzované kvasinky, kvasnicový extrakt, hydrolyzovaný proteín, maltodextrín, kazeinát sodný, glutaman dihydorgenfosforečnanový a bielkovinový hydrolyzát. Takže spotrebitelia, ktorí sa majú na pozore pred glutamanom sodným, mali by poznať aj jeho možné iné názvy.

Vďaka tomu, že glutaman sodný je veľmi lacný, potravinársky priemysel vyrába jedlá oveľa nižšej kvality a jednoducho pridá glutaman sodný, čím sa zvýrazní ich chuť. V súčasnej dobe investujú giganti potravinárskeho priemyslu nemalé peniaze do lekárskeho výskumu, ktorého cieľom je presvedčiť spotrebiteľa o tom, že glutaman sodný je bezpečný. Väčšina lekárov (s výnimkou tých, ktorí sa venujú prírodnej medicíne) tiež neoznačí glutaman sodný ako možnú príčinu bolestí hlavy, zápalov, priberanie na váhe, bolesti svalov alebo poruchy nervového systému.

K jedlám obsahujúcim veľké množstvo glutamanu sodného môžu patriť napríklad korenené chipsy, niektoré čínske jedlá, dresingy, klobásy, hot dogy, grilované mäso, údené mäso a omáčky. Ďalej možno do zoznamu zahrnúť niektoré korenia v prášku, korenia na rôzne omáčky, nátierky alebo krémy.

Konzumácia produktov obsahujúcich glutamán sodný na prázdny žalúdok alebo bez dostatočného príjmu tekutín môže byť obzvlášť nebezpečná. Glutaman sodný postihuje takmer každého, pretože spôsobuje strmý nárast kyseliny glutámovej, ktorá pôsobí v tele ako neurotransmiter (prenášač vzruchov). Preto mnoho migrén sprevádza precitlivenosť na svetlo a na zvuk. To vysvetľuje, prečo mnoho ľudí sa záchvatom migrény potrebuje odpočívať v tmavej, tichej miestnosti, aby sa zotavilo. Glutaman sodný má ale negatívny vplyv aj na žlčové cesty v pečeni a na žlčník. Ich činnosť je nutná k štiepeniu tukov potrebných pre trávenie. Preto má veľa ľudí hnačky alebo dokonca žlčníkové záchvaty. Veľa ľudí tiež zvracia alebo sa u nich prejaví syndróm dráždivého čreva. (Http://www.msgexposed.com/msg-causes-rapid-brain-cell-death/). Tiež receptory v uchu, zvané vlasové bunky, používajú kyselinu glutamovú ako neurotransmiter. Nadmerná stimulácia týchto buniek má potom za následok zvonenie v ušiach (tinnitus) alebo závrat (vertigo). Glutaman sodný je tiež schopný dostať sa cez hematoencefalickú bariéru a ničiť mozgové bunky, najmä u dojčiat. Výskumy tiež ukázali na samiciach zvierat, že glutaman sodný môže spôsobiť neplodnosť. Http://www.hmc.psu.edu/childrens/healthinfo/articles/migraines.pdf).

Keďže žiadne predpisy týkajúce sa vplyvu glutamanu sodného neexistujú, zákazníci nemajú možnosť sa dozvedieť, ako veľa alebo ako málo glutamanu sodného skonzumujú. (Http://www.truthinlabeling.org/presentregulations.html). Čím skôr je glutaman sodný v zozname ingrediencií uvedený, tým viac sa ho v danom produkte nachádza. Konzumácia glutamanu sodného je rizikom, ktoré mnoho zákazníkov nie je ochotných podstúpiť.

Najlepšie urobíte, keď sa glutamanu sodnému úplne vyhnete a do jedál pridáte vaše vlastné prírodné korenie. Morská soľ a čerstvý cesnak alebo nasekaný biocesnak dajú vášmu pokrmu rovnakú chuť a vôňu. Vyberte si prírodné korenie, ktoré ochutí vaše jedlo a nespôsobí vám bolesti hlavy, žalúdočnú nevoľnosť, alebo poškodenie nervov.